Η Μπαλωθιά προτείνει : Robert Kramer ΠΑΓΟΣ (Ice)

Η αφίσα της ταινίας

Ο “Πάγος” είναι η πιο μυθική πολιτική ταινία του αμερικάνικου κινηματογράφου. Γυρισμένη το 1970, αναφέρεται στα ταραγμένα χρόνια του 1968-1969 και σε μια υποθετική επανάσταση.

Ο σκηνοθέτης Ρομπερτ Κράμερ γεννήθηκε στην νέα Υόρκη το 1930.  Το όνομά του ειναι συνδεδεμένο με την ομάδα “Newsreel”,(της οποίας ήταν ιδρυτής) που γύρισε πολιτικά ντοκυμαντέρ εκτός κυκλώματος και το γενικότερο κίνημα αντικουλτούρας και αμφισβήτησης της δεκαετίας του 1960.  . Ο εικονοκλάστης δημιουργός ήταν, ωστόσο, περισσότερο γνωστός στην Ευρώπη παρά στην Αμερική και θεωρείται από τις πιο ενδιαφέρουσες μορφές του ριζοσπαστικού, πειραματικού σινεμά.

Ταινία «κλειστοφοβική», στο ύφος του «Alphaville», του «1984» και του «Punishment Park» καθαρό δείγμα ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου, γυρισμένη σε μεγάλο μέρος μέσα σε γιάφκες, πέτυχε να αποτυπώσει με ακρίβεια το κλίμα μιας εποχής.

Υπόθεση:
Σε ένα πολύ κοντινό μέλλον, μια επανάσταση έχει ξεσπάσει στο Μεξικό και στη Νέα Υόρκη και η Εθνική Επιτροπή των Ανεξάρτητων Επαναστατικών Οργανώσεων βάζει μπρος το πρώτο μέρος του σχεδίου για ένοπλη σύρραξη με το Κράτος.

«Όλη η εξουσία στο λαό» είναι το σύνθημα που κυριαρχεί. Η επαναστατική επιτροπή οργανώνει τον ανταρτοπόλεμο στις πόλεις το ξέσπασμα του οποίου το τοποθετεί χρονικά την ερχόμενη άνοιξη. Γίνονται πολλές συζητήσεις και συνεδριάσεις για τις δράσεις της ομάδας. Σύντομα, γίνονται καταλήψεις σπιτιών, έφοδοι σε φυλακές, όπου κρατούνται στελέχη και σύντροφοι των επαναστατών, σαμποτάρεται ένα εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, απάγονται στρατιωτικοί κλπ.

Η κυβέρνηση η οποία ελέγχει τα μέσα μαζικής ενημέρωσης παρουσιάζει τις δράσεις των επαναστατών είτε ως ενέργειες κάποιων παρανοϊκών είτε ως βιομηχανικά ατυχήματα.

Η επαναστατική ομάδα γυρίζει αγωνιστικές ταινίες και στήνει παράνομο ραδιοφωνικό σταθμό. Παρά τις απώλειες της είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τον ένοπλο αγώνα, ώσπου και «ο τελευταίος γραφειοκράτης να πνιγεί στο αίμα του τελευταίου καπιταλιστή» και να λιώσει ο πάγος.

Απόψεις:

«To 1970, όλοι οι «καλά ενημερωμένοι» για τη μεθοδολογία και την αισθητική του επαναστατικού κινηματογράφου, το «σινεμά ντιρέκτ» και το σαφή διαχωρισμό ανάμεσα στο «σημαινόμενο» και το «σημαίνον», μιλούσαν για τον Πάγο του νεαρού Αμερικανού Ρόμπερτ Κράμερ, τρίτο μέρος μιας πολιτικής τριλογίας που έβαζε και έκρινε το πρόβλημα της εξέγερσης και της επανάστασης στις ΗΠΑ.
Τούτες οι ατέλειωτες συζητήσεις για έναν «επαναστατικό κινηματογράφο» έχουν καταλαγιάσει πια και τείνουν να συνοψιστούν στο απλό και γνωστό από πολύ παλιά συμπέρασμα πως η «επαναστατική» μορφή δε γεννάει κατ’ ανάγκην κι ένα επαναστατικό περιεχόμενο και πως το επαναστατικό περιεχόμενο μπορεί να πάρει μια οποιαδήποτε μη «επαναστατική» μορφή.

Αυτό που έχει σημασία, σε τελική ανάλυση, είναι η ικανότητα του κινηματογραφιστή να στοχάζεται πολιτικά, δηλαδή να είναι ον σαφώς πολιτικοποιημένο και με ξεκαθαρισμένες απόψεις.

 

Ένας από τους μεγαλύτερους θαυμαστές του “Πάγου”, ο Γκοντάρ, λέει ότι : “αυτό δεν είναι μια σωστή εικόνα.  Είναι απλώς μια εικόνα”,  Οτιδήποτε εμφανίζεται στο πανί χάνει την πειστικότητά του και οι επαναστάτες συχνά εχουν αμφιβολίες για το αντίκτυπο της δράσης τους.

Το κλίμα αβεβαιότητας επιτείνουν τα γεγονότα της προσωπικής ζωής των μελών της οργάνωσης.  Η άμορφη ζωή, η κοχλάζουσα πραγματικότητα(π.χ. οι σεξουαλικές σχέσεις μέσα στην ομάδα), δεν μπαίνει εύκολα στην υπηρεσια ενός σκοπού.

όλη αυτή η δράση είναι πραγματική ή βρίσκεται μονάχα στα κεφάλια των μελών της ομάδας, που απομονωμένα από το άβουλο πλήθος,ζουν μια κατάσταση ενθουσιασμού, όπου ο ένας συντηρεί το όραμα του άλλου σ’ ενα φαύλο κύκλο;

Όλη αυτή η κινητικότητα της κάμερας αντιπροσωπεύει κάτι υπαρκτό ή στην ταινία η θερμοκρασία βρίσκεται στο Απόλυτο Μηδέν?

το τρέιλερ:

πηγες : Β. Ραφαηλίδης: λεξικό Ταινιών, κριτική στο Βήμα 18-4-1979, alterthess.gr

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s